Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-02, 20:51 #5
durken durken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 27
durken durken är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Samma bokföring och du måste skicka in kontrolluppgifter (något vår egen statsminister struntade i då han betalade ut ersättning för barnvakt).

Du bör registrera dig för arbetsgivaravgifter. Det är inte direkt krångligt, men det innebär en del jobb att redovisa allt. Bokföra utbetalningarna måste du göra vilket som. Det som tillkommer när du betalar ut pengar till folk utan f-skatt, är redovisningen av kontrolluppgifter, som du måste skicka in till Skatteverket en gång per år. Håller du dig under 999 kr per person och år så måste du dock inte betala in skatt och avgifter till Skatteverket. Det förväntas istället löntagaren göra (vilket de i 99 fall av 100 förmodligen inte vet - det är därför som Skatteverket vill ha kontrolluppgifter).
På den sidan jag länkade stod det:

Citat:
Ersättning under 1 000 kronor

Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Du behöver heller inte lämna någon kontrolluppgift.

Mottagaren ska deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.
Jag har alla uppgifter i en databas (saldo osv) så jag skulle kunna bygga system som automatiserar en hel del om det är där skon klämmer. Jag vill undvika massa administrativt arbete för mig, samt att min redovisningsbyrå inte skall äta upp vinsterna och få mig att gå back när dom fakturerar 500kr i timmen
durken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat