|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Det är otroligt svårt att värdera företag. Men glöm att ta betalt för "potential". Det händer att folk lyckas få sina skapelser värderade till vad de kan vara värde om några år. Men det är förhållandevis ovanligt. Få personer är villiga att köpa din gamla Volvo, pga att den kanske blir ett värdefullt objekt i framtiden. Detsamma gäller företag.
Ni har ca 10.000 i vinst varje månad. Då bör ni landa någonstans runt 10.000*12*3 = 360.000 kr
Dvs tre årsvinster. Men det skulle lika gärna kunna bli det dubbla, eller hälften.
Men jag ifrågasätter det där med "passiv inkomst". Sitter man bara på sin bakdel så brukar det dyka upp konkurrenter som snabbt går om, varpå inkomsterna upphör. Om jag köper er verksamhet så skulle jag förmodligen behöva anställa någon som underhåller tjänsten. Den lönen måste då räknas av från köpeskillingen för att få en rättvis värdering. För att göra en rimlig värdering, så behöver man alltså inte bara vet hur mycket ni har tjänat i år, utan man måste även veta hur många timmars arbete det krävs för att bibehålla den inkomsten. Passiva inkomster existerar som sagt inte, med undantag för avkastning på kapital (och knappt ens då).
Slutligen så handlar det inte om att hitta en köpare, utan om att hitta rätt köpare. Er tjänst kanske är värd 20.000 kr för mig, men det hundrafaldiga för någon annan.
|