Visa ett inlägg
Oläst 2012-04-01, 16:37 #4
danielnorin danielnorin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
danielnorin danielnorin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
För några dagar sedan så träffade jag en kompis som jobbar i England. Han söker nu jobb i en organisation i Sverige som sysslar med bistånd.

När hans chef i London fick ett telefonsamtal från organisationen han söker till blev hon lite paff. Kompisen hade sagt till de ansvarige för intervjuerna att de inte fick ringa hans chef för han vill berätta först (det hade gått riktigt bra på de olika delarna av intervjuerna och chansen att få jobbet är stor). Givetvis trillade det mellan stolarna och en tredje person (rekryteringsbyrå som sköter processen) ringde hans chef.

Kompisen blev förtvivlad och undrade om man gör såhär i Sverige dvs ringer referenser direkt? Yepp svarade jag och då berättade han att det ofta var skrift i England för att kolla referenser. Sedan tröstade jag honom med att han nu har två problem...hans chef, och organisationen som måste undra varför chefen blev förvånad fast han hade henne som referens

Såklart man kan i ansökan skriva att man helst inte vill att företaget man söker till ska ringa till nuvarande arbetsgivare innan processen för referenstagning.

Förr eller senare kommer nog företaget som du har varit på intervju ringa upp det nuvarande företaget om det inte är en väldigt "speciell" situation.
danielnorin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat