Citat:
Ursprungligen postat av MickePersson
Westman: Där lägger jag mig platt för så djupa är inte mina kunskaper. Menar du att ns2 (rodc) inte funkar alls om ns1 går ner, ens temporärt en stund eller någon timme? Den har iaf funkat de stunder jag testat hittills. Min tanke var oxo att om ns1 går ner mer "permanent" skulle det bara vara att köra guiden "Konfigurera DNS-server" på ns2 och ta bort krysset vid RODC igen, så borde den kunna bli skrivbar och ta över auktoriteten för domänen (men det har jag dock inte testat att labba med).
|
Jodå den fungerar men i och med att den är rodc så kan inte lösenord på t.ex. datorkonton bytas (vet inte hur länge den cachar infon) och du kan inte heller skapa nya konton. Det är som sagt inga problem om du vet hur du gör om den till en "vanlig" eller får upp den andra relativt snabbt. Jag vet inte riktigt hur det blir om ns1 blir skrot och du måste installera om den. Teoretiskt så måste nog ns2 först bli en vanlig dc och sen måste du tvinga över fsmorollerna osv. till ns2 innan du kan sätta upp en ny ns1. Det är det jag menar med att du måste ha bra koll på ad-restore.