Visa ett inlägg
Oläst 2012-03-31, 11:50 #8
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Det är flera system som använder den här datan, t.ex. registret Master som i stort sett alla kommuner, landsting och myndigheter får sina folkbokföringsuppgifter ifrån. Det blir som sagt stor påverkan och det är billigare och bättre att lägga krut på skalskydd.

Sen som sagt så vet vi inte exakt vad som har hänt i det här specifika fallet.
Jo, det är klart det blir en viss påverkan, men jag håller inte med om att det är bättre att lägga all krut på skalskydd. Jag tycker säkerhet ska byggas på alla fronter. Jag är även rätt övertygad om att det vanliga tankesättet med skalskydd kommer att ändras framöver, ju flera servrar som blir hackade och ju fler känsliga uppgifter som läcker.

Mer och mer databasinformation lär krypteras i framtiden. Precis som med lösenord, förut lagrades de i klartext, medans de nu oftast lagras som hashsummor. Påverkan på prestandan blir mindre och mindre iom att CPU:erna blir bättre, och de vanligaste krypteringsinstruktionerna finns nu inuti CPU:n för att minimera prestandaförlusten.

Men som skrivits tidigare i tråden, jag håller med om att vissa uråldriga system är mer komplicerade & dyrare att skydda :/
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat