Visa ett inlägg
Oläst 2012-03-29, 09:52 #18
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Google Webmaster Tools is your friend, geotagga din .com domän så den hör till Norge.
Det här är den bästa lösningen per idag. Jag snackade med Norid för ett tag sedan, eftersom jag själv har ett ORG nummer i Norge, och ville låta några få domäner på mitt namn. Jag passade på i samma sväng att fråga vad Norid anser om proxy registrering.

Han jag snackade med menade att detta är ett problem idag, dels att utlandsföretag inte på ett bra sätt kan etablera sig i Norge utan lokal närvaro. Men också det otyg av proxy registreringar som pågår, där många registrarer alltså sätter upp norska bolag, med flertalet dotterbolag för att komma åt .NO domäner och sälja till massiva överpris i förhållande till vad en .NO kostar. Att upprätta ett norskt bolag kostar ingenting, så vart prispåslaget kommer ifrån är jag inte helt säker.

Det som i praktiken händer om Norid väljer att tolka sina regler hårdare än vad dom gör idag, är att dom kan stänga av alla domäner som är proxy registrerade.
Det alternativa scenariot är att din svenska proxy registrar missköter sitt uppdrag gentemot dig, och inte förnyar/registrerar önskad domän, detta medför att du som registrant står helt utan skyddsnät eller hjälp. Inte heller har du möjlighet att föra någon ATF vid en eventuell tvist, eftersom du faktiskt inte äger domänen.

Likaså, vad händer om din svenska registrar går i konkurs, eller säljer sin verksamhet, vart hamnar då din .NO domän?
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat