Visa ett inlägg
Oläst 2012-03-25, 15:45 #17
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tror det är overkill med makro till en "vanlig" webbutik. Det bör fungera helt okej med det vanliga objektivet som följer med de flesta systemkameror.
Det beror på storleken på varorna och ens förväntningar. Många kompaktkameror tar förvånansvärt bra bilder numer, men visst blir det bättre med proffsutrustning, SÅVIDA man kan hantera denna.

* Ett bra stativ (helst med fjärrutlösare) är viktigt. Skärpa är förstås en av de avgörande faktorerna för resultatet.

* Lampor är viktiga, men det kan funka med "vanliga bordslampor, eller läsbelysning. Experimentera tills resultatet är tillfredsställande. Det viktiga är att ha ett par stycken och därmed eliminera ev skuggor.

* Photoshop kan som sagt göra en hel del. Dock bör förstås målet vara att få så bra bilder som möjligt redan vid fotograferingen. Men det säger väl sig självt.

Personligen har jag en Nikon D300 och ett Nikkor 105mm f/2.8G AF-S VR-objektiv. Plus bygglampor. Blir bra tycker jag, även om det inte är världsklass.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat