Teknisk miljö:
Databas: MSSQL 2008
Webben: Asp.NET MVC 3
- I utvecklingsmiljön ligger databasen och webbsajten på samma burk, en Intel i7 Quad-core med 8 GB RAM. I testmiljön ligger de på olika maskiner med liknande eller bättre hårdvara.
- Databasfrågorna är profilade och inga av dem är krävande. Dessutom finns det så himla lite data att det omöjligen skulle kunna vara orsaken.
Efter att ha undersökt om det kan ligger nån olycklig logik i serverkoden är slutsatsen nej, så är inte fallet. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna i huvudet men jag kunde inte se något anmärkningsvärt när jag profilerade koden. På min egna dator som är ca 6 år gammal tar den tyngsta sidan högst 300 ms att exekvera.
- Slår jag av HTTPS blir sajten så snabb som man kan förvänta sig men med HTTPS påslaget är det en helt annan historia. För att få en uppfattning om hur segt det är kan det ibland ta 15 sekunder för servern att leverera en bild eller ett javascript. .NET-koden körs på 300 ms men sedan händer det något som uppenbarligen resulterar i en massa väntetid som såklart inte är önskvärd.
Min slutsats är inte helt oväntat att HTTPS måste vara galet uppsatt på något sätt men hur felsöker man detta vidare?