Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Jag tycker också att lagen på det stora hela är bra. Däremot medför det svårigheter för journalister med tanke på källskyddet. Finansieringen ställer jag mig också väldigt tveksam till. Eftersom det handlar om brottsbekämpning bör väl allmänna medel, det vill säga skattepengar, användas här. Det blir lite skevt att bara vissa företag samt deras kunder ska stå för hela kostnaden.
Det här handlar endast om brottsbekämpning. Det är knappast så att någon eller några kommer sitta dygnet runt och övervaka vad du gör  Eller är du så intressant menar du?  Även om någon skulle vilja göra detta så finns nog inga resurser. Det är endast när ett grövre brott begåtts som informationen används och även utan direktivet så hade polisen vänt ut och in på ditt privatliv i det fallet. Det här innebär endast att polisens arbete blir lite enklare.
|
Ja beror ju på hur man ser det (skämt o sido). Jag tror att inom kort att företag kommer att ta en höjning för internet och annat när det ska köpas in mycket lagring för lite loggars skull. Och då pratar vi nog från 1 mille till fler miljoner i utrustning som ska kunna spara loggar så pass länge som upp till 2 år. Och självklart förstår jag att de ha med te,x barnporr att göra vilket jag helt är förstående med. De som kommer drabbas hårdast är vi konsumenter då vi får betala mer för vårt internet, företagen kommer bara göra så för att ha råd med denna typ av utrustning som detta kräver.
/ZynX