Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jun 2009
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jun 2009
|
Vi har polisanmält tidigare. Inte denna gången - ännu. Ni såg säkert för ett par år sedan så togs en hackare som tog sig in hos en kund hos oss. Det var rätt stort och också på TV i söder för att det är så sällan folk faktiskt åker fast (var bland annat på Sydnytt). Han var väl inte bäst i världen som hackare då han lämnade tillräckligt med spår för att polisen skulle kunna gå vidare. Vi gör saker - men inte alltid.
Men låt oss titta på detta hypotetiskt. Låt säga vi hanterar en DDoS i veckan (vi gör inte det) så skulle vi behöva en heltidsanställd som hjälper Polisen med information om detta (de är inte mästare själva kan jag säga utan det faller mycket på oss). Detta är en finansiell börda också. Visst - moraliskt låter det bra men jag tror inte några av våra kunder är beredda att vi alltid varenda gång skall lägga resurser på sådant här - som i sin tur kan öka deras kostnader. Sätter man inte gränser kan man ju till och med spela ut sig själv från marknaden.
Vi gör alltså avvägningar (och jag tror alla gör det) när vi tror oss ha tillräckligt med info om något eller det är allvarligt nog - så tar vi det till Polisen. Vi gör det inte varje gång.
tartareandesire - Vi vill och vi orkar. Jag sitter och lägger tid på att ha en dialog med alla här för att ta in information om hur man kanske bör tänka - vi kan lära oss något nytt och det gör vi. Men det är inte så svart och vitt som du gör det. Handlar inte bara om vilja utan också andra parametrar som jag tror alla får respektera.
Senast redigerad av johan1234 den 2012-03-22 klockan 08:30
Anledning: Lade till kommentar till tartar
|