Visa ett inlägg
Oläst 2007-12-06, 19:20 #29
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Ska man börja skapa content till kunden som ger naturliga inlänkar (så kallade länkbeten), så är det så klart möjligt. Men kostnaden blir därefter. Då är det frågan om att fundera ut unika idéer och att skapa nytt content. Det kräver tid och kompetens - sådant kostar pengar.

Vill kunden inte betala mer än några tusenlappar, så får denna några välskrivna metataggar och lite optimerade h1ór. Därtill följer länkar från seo-företagets spammiga länknätverk (det kan vara frågan om tusentals sådana sidor). Den här typen av optimering räcker ofta för enklare sökord.

Att som seo-företag enbart optimera en sida onpage kommer garanterat att ge missnöjda kunder. Jag skulle kunna göra en sida intill perfektion optimerad och den skulle ändå inte ranka bra om den inte hade några inlänkar. I slutändan handlar det alltid om inlänkar och vad det står i länkarnas ankartexter. Vad de flesta seo-bolagen erbjuder är därför inte seo i egentlig mening, utan stora länkpaket till en månatlig kostnad. Om det sedan är fel enligt Googles riktlinjer är ingenting som kunden behöver bry sig om. Det är seo-bolaget som länkar som står risken. Att i smyg länka kunder mellan varandra är något som håller på att försvinna. Nästan alla större seo-företag kör med sina egna satellitsidor numera.

Min åsikt är att branschen ser ut som den gör, till stor del på grund av kundernas snålhet. Seo-bolagens kunder är ofta mindre och nystartade företag och de vågar inte spendera pengar för att tjäna pengar. Seo-bolagen tvingas därför sälja sådant som kunden vill köpa – dvs billigt skräp. Att produkten/tjänsten som kunden köper är skräp, när denna betalar för skräp, anser inte jag vara ett problem i sig. Problemet är väl snarare att lögnaktiga telefonförsäljare lovar och ljuger bäst de behagar, med företagets goda min och godkännande. Vad man bör kritisera är därför seo-bolagens sätt att sälja in sina tjänster och inte tjänsterna som sådana.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat