Visa ett inlägg
Oläst 2012-03-07, 16:44 #6
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Den sparar tid, men jag vill att den tömmer allt, det är en öppen chatt. Det gör inget om den är tom inför dagen Det fungerar galant nu med cron och allt..

Däremot har jag en fråga till
Om man vill optimera hela databasen varje natt, hur ser det ut då? Det gäller fortfarande motesplatsen.
Inne i phpmyadmin kan man välja optimera, det hade varit kalas om man kunde köra det som en cron vid 5 tiden på morgonen. Det är väl knappast ngt som är dåligt väl?

Edit: Hittade denna: 0 1 * * * mysqlcheck --optimize --all-databases -u root -p[password] > /dev/null
Det kan ta lång tid att köra och blockera tabellen under tiden, hastigheten brukar ligga någonstans runt 10k rader i sekunden. Så med en stor tabell kan den bli låst i timmar.

Vad är anledningen till att du kör en optimize varje dag?

Skulle inte rekommendera det då det i stort sett aldrig gör nämnvärd nytta att köra så ofta. Det enda tillfället när det faktiskt kan vara riktig nytta är med fragmenterad innodb data och då brukar man prata om veckovis förutsatt att du har väldigt mycket datautbyte i tabellerna. Med en inte så aktiv sajt skulle jag hellre lägga den en gång i månaden eller så.

Det är lite som att rekommendera alla desktop-användare att köra en defragmentering dagligen. Det gör föga nytta men tar tid och resurser.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat