Ämne: idéstöld
Visa ett inlägg
Oläst 2012-03-02, 17:25 #3
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2010
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar

Reg.datum: Dec 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Det är lätt att vara efterklok ...

Som jag ser det är det kört att göra något på laglig väg men jag kan förstå att det kan vara svårt att inte göra "något".

Min erfarenhet är att snällhet är värre än elakheter. Tycker du att det kan vara värt en hundring eller så för att "ge igen"? Varför inte skicka en bukett blommor eller liknande med ett kort "Grattis till x-appen som jag tipsade dig om!" och ditt namn. Det viktiga är att det är kort och att det inte innehåller något som kan uppfattas surt eller elakt - då tar det bättre för man kan inte försvara sig. Visst, ett vanligt grattis-kort duger också, och det blir ju billigare
Har ingen tanke på att "ge igen" utan är tacksam för att denna erfarenhet dök upp. Det får mig att tänka kring idéer och vad vi gör av dom.

Visst är det som tartareandesire skriver att idéer inte är värda något i sig själva utan värdet uppstår i ett sammanhang då den fungerar som en kraft för att förverkliga något. Kanske kändes det lite så att jag i varje fall med idén fått något i rullning och att den faktiskt blev en kugge i ett större maskineri och att jag ville ha en bekräftelse i form av ekonomi eller en rad i min cv?

Sedan kan man fråga sig om man behöver mer bekräftelse än att hos sig själv veta att man faktist har varit delaktig i ett projekt som hjälper andra ( om nu inte professorn själv skulle gå den vägen)

I detta fall var jag själv genuint intresserad av möjligheterna och forskningen och såg att jag kunde bidra med något, här kommer Advocacys tips om att från min sida tydligt berätta om mina ambitioner och kanske få vara med i ett hörn, väl till hands.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Vem var först med idén? Professorn som håller på att forska inom området och som dagligen arbetar med att försörja sig med detta arbete, eller TS.

Det här var ett alternativt scenbario som lika väl kan ha inträffat:

Ett telefonsamtal där professorn säger att TS idé var en bra idé innebär givetvis inte att det är ett "bevis" för att TS var först med idén, det kan mycket väl vara så att det var med i professorns plan redan tidigare, men att han ville vara artig (och om han tänkt på det tidigare så tyckte han ju redan att det var en bra idé).

Som tidigare nämnts här i tråden så är en idé inget av värde förrän man konkretiserar det med dokumentationoch NDA eller andra former av avtal är en form av dokumentation. Men även egna daterade antecknngar kan tjäna som bevis. Tänk på det klassiska exemplet med Thomas Alva Edison när han fajtades om rätten till sitt patent. Han kunde visa upp daterade anteckningar som bevisade att han var före sin konkurrent med vissa idéer och därmed fick han sin patentansökan godkänd och konkurrenten fick avslag.
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Sen kan man fråga sig hur rättvist det är och om det gynnar samhället på något vis. Om patent ens ska existera så bör de endast syfta till att skydda den insats som gjorts inom rimliga gränser och inte gynna ett företag som råkar hitta lösningen två dagar före ett annat.
En annan fråga som uppstår är från vem skyddar man en idé och varför? Är det enbart för egen vinning och själviska ändamål.

egoism kontra altruism?

Open source kulturen är ett fint exempel på syftet med att dela idéer och bygga på andras idéer för givna riktningar. Kanske borde det tänket spridas i näringslivet och i samhället i stort där vi alla står inför det stora open source projektet Gaia?
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat