Visa ett inlägg
Oläst 2012-02-21, 14:55 #5
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Citat:
Ursprungligen postat av Jim_Westergren Visa inlägg
Jag undrar nu vilka rutiner som finns hos domänregistratorer?

Jag antar att de påminner via email. Hur många gånger? Vad händer om den eposten inte funkar längre? Ringer de?

Från mitt håll ska jag ha mer information vid kopplande av domännamn att de måste se till att betala faktura för domännamnet varje år så att de är beredda på detta.
Det finns nog ungefär lika många rutiner som det finns Registrarer.

Som .se-registrar har man ett ansvar som rinner ner från Toppdomänslagen via .SE och registraravtalet att se till att de uppgifter man har om en domäninnehavare är korrekta samtidigt som att innehavaren har en skyldighet i att uppdatera uppgifterna när de ändras.

Det slarvas dock en hel dem med att uppdatera dessa uppgifter, och efter vad jag förstår från både registrar och innehavarhåll. Det gör att oavsett vilka rutiner en Registrar har (och som innehåller allt från fysisk post till mail och sms) så kommer det finnas domäner som blir deregistrerade pga utebliven betalning. Förhoppningsvis så minskar det successivt med att marknaden mognar och rutiner utvecklas.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat