Har du köpt datorn privat eller på ett företag? Helt olika lagar gäller beroende på vem som har köpt datorn.
Som konsument (privatperson) har du rätt att reklamera en trasig produkt inom tre år från inköpstillfället. Fel som du själv har orsakat omfattas inte av reklamationsrätten. De första sex månaderna ligger det på återförsäljaren att bevisa att felet har orsakats av dig. Efter sex månader övergår bevisbördan på köparen. Då är det upp till dig att bevisa att du inte har orsakat felet. Men även om du inte kan bevisa det, så är det mycket möjligt att säljaren godkänner reklamationen i alla fall.
Garanti är inte detsamma som reklamationsrätt. Det står tillverkare och återförsäljare fritt att lämna garanti, men är inte obligatoriskt enligt lag. I det här fallet hade du ett års garanti. Det är ganska brukligt och innebär i de flesta fall att säljaren tar på sig att fixa fel, utan att ifrågasätta varför de har uppkommit, inom tolv månader istället för de sex månader som lagen föreskriver.
Ett fel måste meddelas till återförsäljaren inom "skälig tid", vilket i praktiken innebär inom två veckor från det att du upptäckte felet.
Olika tillverkare ger olika fabriksgarantier. Kolla alltså om tillverkaren kanske lämnar en längre och bättre garanti än återförsäljaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Pewa
Nu är det dock så att felet uppstod redan i höstas, men då räckte det med att vinkla skärmen lite för att det skulle gå till sig. Lagom till felet blev permanent gick alltså garantin ut.
|
Ur juridisk synpunkt så har du försakat dina chanser att åberopa reklamationsrätten, om du har väntat i flera månader med att meddela återförsäljaren att varan är defekt. Men återförsäljaren kan alltid välja att acceptera reklamationen i alla fall.