Citat:
Originally posted by Nomda@Dec 6 2007, 02:13
Tycker också att sökmotoroptimering av en sajt endast skall vara en engångskostnad.
Förstår egentligen inte varför man ska fuska eller trixa sig till en placering. Sökmotorernas affärsidé går ut på generera relevanta träffar till sökordet så visst kommer kraven för att placeras högt mer och mer läggas på innehållet.
Postar en artikel jag skrev för inte så länge sedan då jag tycker att den relaterar till tråden.
|
Svar på "9 sanningar om SEO-företag"
Ingen kan garantera dig en toppplacering
Du har väl rätt i att man inte kan lova någonting men man kan sätta garantier på det betalda beloppet. En erfaren sökmotoroptimerare kan relativt snabbt se om en placering är rimlig att uppnå inom en snar framtid och det är han som tar risken genom att erbjuda detta mot en garanti. Men visst det är sökmotorerna som bestämmer så inga platser går att garantera på det sättet.
Hemliga trick, nej tack
Hemliga trick behöver inte nödvändigtvis vara metoder som inte följer riktlinjerna för sökmotorerna. Jag tror ingen sökmotoroptimerare är sugen på att i detalj beskriva exakt hur de går till väga.
Vi har speciella kontakter med sökmotorerna
Nej, i alla fall inte som skulle gynna deras placering i sökmotorerna mer än att de kan inhämta färsk och ny kunskap om hur de hanterar spam och andra "sökmotorhot".
De hemliga kraven är hemliga
Sökmotoroptimering är baserat på tester och analyser där man jämför olika utföranden och resultatet som följer. Resultatet är sedan ett underlag som används i påståenden om hur saker och ting fungerar. Det skiljer inte på något sätt från andra branscher där man "forskar". Att man efter mycket analyser vågar påstå vad som sökmotorerna föredrar är väl egentligen inte fel?
5 viktiga sökmotorer
Ja eller i Sverige egentligen bara 1. Fokuset ligger på Google och sedan kan man väga in Yahoo, Msn och Sesam etc.
Måste göras manuellt
Jag tror, eller hoppas inte man skickar massutskick med anmälningar till sökmotorerna utan låter sökrobotarna hitta sidan själv genom länkar till sidan.
Inga program behövs för att rankas högre
Förstår inte riktigt vad du menar men utöver den on-page optimering som sker på sidan så nej det ska inte behövas något annat. Det skulle ju kunna vara så att någon har utvecklat ett add-on för exempelvis webbshoppar som gör det sökmotorvänligt och det är i så fall smidigt att bygga vidare på det istället. Blir ju bara dyrare för kunden ju längre tid en on-page-optimering tar då detta oftast görs mot en uppskattad arbetstid.
Skriv kontrakt som en garanti
Rimliga garantier kan man skriva kontrakt på, men förstaplaceringar är ju knappast tänkbart. I bästa fall en topp-3 eller topp-5 garanti.
Skippa abonneringen, fast pris är det enda rätta
En viktig faktor som folk måste förstå är just denna. Vad är det man betalar för egentligen? Många sökmotoroptimerare kommer stegvis efter att on-page-optimering är klar att försöka få inlänkar till kundens sida. Ett sätt är att registrera i kataloger och detta är ju ett engångsjobb men vad ska han göra sen? För det kommer inte räcka med att registrera sidan i kataloger om man ska ha en bra placering. Då utnyttjar många ett eget nätverk av sidor som kan bestå av flera hundra domäner som länkar till olika kunder. Det är just denna del som gör att man kan få en hyfsad sökmotoroptimering för en billig peng. Denna metod följer inte direkt Googles riktlinjer då det egentligen rör sig om ren länkförsäljning och alla företag som sysslar med sökmotoroptimering som jag sett sysslar med detta. Det egentligen korrekta sättet borde vara att man jobbar heltid med att försöka få naturliga inlänkar till kunden. Detta kanske genom enorma annons-kampanjer, tävlingar eller annat som skulle locka länkar på en naturlig väg. Men kostnaderna för detta hade varit så enorma att ingen hade velat betala för det. Sen finns det några seo-företag som utnyttjar sina kunder för att länka till andra kunder och denna arbetsmetod är ännu sorligare.
Till sist faller det ändå på om man vill göra allt detta jobbet själv eller betala för det? Jag tror knappast det finns många som har resurserna att ta sig högt upp i sökresultatet själv, kanske efter flera års ansträngning.