Visa ett inlägg
Oläst 2012-02-12, 11:40 #10
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Det mesta är väsentligt billigare i USA och t.ex. motsvarigheten till moms brukar ligga på klart under hälften av svensk moms och jag är dessutom mycket tveksam till din bedömning av skattetrycket i USA vs Sverige. Jag har inte gjort några djuplodande underöskningar själv, men de jag känner som har erfarenhet verkar ju generellt vara av åsikten att skatterna är i allt väsentligt avsevärt högre i Sverige, i såväl lägre som högre inkomstskikt.

Du verkar ha en väldigt skev bild av vad som är höga och låga löner också... 112 000 dollar efter endast fem års anställning förefaller i mina ögon som en väldigt bra lön, särskilt eftersom det i USA så gott som alltid ingår en rad andra förmåner i lönerna.

Nu vet jag iofs inte vilken typ av ingenjör du menar, men att relativt nykläckta ingenjörer skulle tjäna över 45 000 i månaden som du säger att "en svensk anställd på ett litet företag på landsbygden" gör, det verkar smått otroligt när medellönen för ingenjörer sammantaget i hela landet ligger under denna nivå, alla åldersgrupper inräknade.