Visa ett inlägg
Oläst 2012-02-08, 19:53 #9
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Så att fördubbla sitt hårdvaruinköp skulle inte vara en stor deal för de flesta? När man väl kommer till nivån där skalbarheten är en utmaning så är det också desto mer pengar i hårdvara det pratas om.

För övrigt får du sämre prestanda, mindre features, svårare att hitta extern expertis, sämre stabilitet än om du använder en mer beprövad lösning där stabilitet och dataintegritet faktiskt är prio 1.

Det du dock får är mycket lättare horisontell skalning. Vilket är trevligt, om du inte är rädd att förlora data, ha nertid eller lägga massa extra pengar på hårdvara.
Nu pratar du i nattmössan Clarence
"Fördubbla" är att ta i ganska hårt när vi nu pratar några byte/objekt, sen så är priserna på diskarna på väg ner igen och utrymmet per disk ökar. För att vara helt ärlig har jag aldrig någonsin fyllt upp mina diskar på någon av mina servrar, tittar jag ligger användningen på max ca. 50% - så det är inget problem, iaf. för mig.

Ang. prestanda, vi bytte nyligen från Percona Server 5.5 till mongoDB i ett av större projekten och jag kan säga att prestandan är bra mycket bättre och att programmera OOP mot mongoDB är en dröm i jämförelse med PDO, mysqli & co. Dataintegriteten och stabiliteten har vi inte haft några som helst problem med och jag är väldigt positivt överraskad av atomiska operationerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
För övrigt kan det vara värt att känna till att MongoDB saknar en ordentlig full-text sökfunktion. Vad gäller prestanda så cachar ju InnoDB data i primärminnet, så om RAM-cache är det enda skälet till att man går igång på MongoDB kan man lugna ner sig.
Jag har _aldrig_ någonsin sökt fulltext direkt i SQL, det jobbet har jag min Sphinx server för och så kommer det förbli. Även om InnoDB-motorn cachar data i RAM så är den långsammare än mongoDB som kör med minnes-mappade filer.

Jag vill klargöra att jag inte på något sätt pushar för ena gentemot det andra, mySQL har sina fördelar och mongoDB har andra - det är upp till var och en att bestämma vilken lösning som passar en bäst för specifik ändamål.

Senast redigerad av jayzee den 2012-02-08 klockan 20:01
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat