Inser att jag kanske läste lite för mycket mellan raderna i mitt första inlägg. Ingenstans står det i klartext att det är trading som gäller men jag råkade visst tolka tråden så.
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota
Finns det någon minimum-summa som man bör hålla sig efter när man köper aktier eller går det bra att investera mindre summor också?
|
Är man långsiktig kan det vara ok att handla för mindre summor även om courtaget uppgår till säg 0,5%. Beroende på omständigheterna tycker jag att det kan vara ok. Har man tänkt göra många affärer är det såklart mindre bra om det är så högt hela tiden... Man får räkna och komma fram till vad man själv tycker är ok. Generellt är det såklart bättre att hålla avgifterna så låga som möjligt. Gör man fler affärer i samma värdepapper under en och samma handelsdag finns det flera banker som bara tar ut ett (1) courtage. De klumpar ihop avsluten och räknar sedan ut courtaget. Vill man försöka tajma marknadens rörelser kan man alltså köpa 10 aktier i bolag Foo på morgonen, 10 vid lunch och 15 till på eftermiddagen men man pröjsar alltså bara ett courtage. Man kan dock inte blanda köp- och säljordrar.
Till sist:
Försök skriv ner vad dina mål är och hur du skall nå dem. Tänk igenom det ordentligt och skriv ned det nånstans. Det kan vara lite småluddigt men bör vara någorlunda konkret så att det går att följa och ev. förfina. Tänk på att marknaden både rasar och rusar och därför behöver man ha en strategi så att man vet vad man ska göra i olika lägen. Utan en strategi tar känslorna över och då går det åt helvete. Även
med en strategi är det svårt att hålla känslorna i styr men man lär sig med tiden, hoppas jag.