Kanske inte så löjligt, även om du påverkas och tycker så. Förstår inte varför du är så arg egentligen. Du har varit medlem på detta forum under lång tid, så du vet vilka regler som gäller, då detta har tagits upp här och där under åren. Att punkt 1, 2 och 4 gäller är väl inte så överaskande och du visste det väl redan när du lade in dina inlägg/trådar antar jag.
De flesta som tycker sådana "regler" är löjliga är tyvärr oftast de som vill få ut egenreklam på forumet, men lyckas inte så väl.
Jag kan dock förstå forumägarna/administratorer och moderatorer. Jag tror att om man tillåter detta, så öppnas även s.k. egenreklam för alla som har någon tjänst att erbjuda och alla affiliatesystem inom webbhotell, ehandel, tjänster som fakturering mm. Dvs. alla som är beredda att ge någon procent av sin inkomst mot reklam för sin verksamhet skall få lov att publicera egenreklam på forumet - det skulle nog skapa mer egenreklam än vanliga inlägg på forumet, då många här driver någon sort av verksamhet som de vill sprida till potentiella kunder eller webmasters.
Jag anser att WN är ett bättre forum för detta om jag slipper se egenreklam i massor av inlägg. En reglering är helt ok på sin plats enligt mig. Detta är främst ett diskussionsforum och inte anslagstavla. Blocket finns ju annars för annonsering av tjänster

Själv har jag tagit efter dessa "regler" på ett forum jag driver.
Att sedan andra annonsörer betalat för längre perioder för att ha reklam här, är väl inget konstigt eller löjligt. De har betalat för sig och för den platsen de har. Finns det begränsat med platser, så finns det. Lite som med parkeringsplatser i storstäderna. Man får ställa sig i kön om någon hoppar av ...