Visa ett inlägg
Oläst 2007-12-06, 14:53 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by hedblom@Dec 5 2007, 16:29
Men om det hade varit som du säger Anders så vill väl ingen vettig människa ha ett utgivningsbevis?

Om det är som du säger kan jag låta vem som helst posta nyheter, debattinlägg eller vad som helst och jag sitter tryggt i ett hörn och har inte med det som skrivs att göra? Det tycker jag låter konstigt.

Säg att medlem Medlem X skriver: "Kalle Ankasson är en äcklig människa". Det är ju verkligen inte okej menar jag.
Enligt lagen är det alltid den som är ansvarig utgivare som står för det som skrivs, alternativt den som äger sidan.

Här finns hela texten om varför man ska ha utgivningstillstånd:

http://www.rtvv.se/_upload/infomatrial/pub...inginternet.pdf
Om det inte vore som jag säger så skulle ingen vettig människa vilja jobba som journalist!

Som jag skrev tog jag bara det mest uppenbara och viktiga, precis som någon skrev längre ner finns det fler fördelar, men i ditt fall är det ingenting som spelar någon större roll.

Har du inte ett utgivningsbevis är det lagen om ansvar elektroniska anslagstavlor som gäller, länk http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM. Grundprincipen är att den som skriver den har ansvar.

Skriver en medlem att Kalle Ankasson är en äcklig människa är det knappast förtal, men om det går att härleda till en enskild person kan det vara brott mot PuL. Såvida det inte är i ett journalistiskt sammanhang.

Med ett utgivningsbevis övergår ansvaret till den ansvariga utgivaren. Det är ganska logiskt. Den som äger sidan är *inte* ansvarig för tex förtal som medlemmar gör på sidan, oavsett om man har utgivningsbevis eller inte.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat