Citat:
Ursprungligen postat av Dakota
Tack för era svar! I så fall så borde man 1. kunna sälja aktier till folk OCH 2. växla in aktierna för den aktuella kursen. Har jag förstått det rätt? I så fall: Kan en person köpa aktier direkt från företaget istället för från vanliga personer som kan sätta vilket pris de vill?
|
Nja, vi får ta det riktigt från grunden här märker jag.
En aktie är en andel av ett företag (Aktiebolag). Det är ett konstant antal aktier hela tiden. Bolaget kanske har gett ut 50000 aktier med parivärdet 100 kr när det bildades.
Varje aktie har alltid en ägare. När bolaget bildas så betalar aktieägarna in en summa ("parivärdet" förr kallades det "nominella" värdet) till bolagets bankkonto. Dessa pengar kallas aktiekapital och används i bolagets verksamhet enligt vissa regler som jag inte går in på nu.
När en aktiägare vill ha pengar för sin aktie så måste han sälja aktien till en ny aktieägare. Säljare och köpare förhandlar om priset, och kommer det överens så blir det ett "avslut" dvs en betalkurs som jag skrev i mitt tidigare inlägg. I normalfallet kan du alltså inte "lösa in" aktier. (Det finns undantag men de är ovanliga, bolaget kan i vissa fall köpa sina egna aktier enligt vissa strikta regler).
När företaget vil göra stora investeringar så kan bolaget ge ut fler aktier som de kan sälja till befintliga eller nya aktieägare, detta kallas Nyemission och är en ganska omständig procedur för börsbolag.
Både privatpersoner och företag/organisationer kan äga aktier.
I börbolag brukar det i normalfallet vara tillåtet att sälja/köpoa aktier för vem som helst, men det sker för det mesta genom en fondkommissionär som Avanza eller annan. Bankerna brukar alltid ha egna fondkommissionärsbolag.
Att handla i "kommission" betyder att man köper/säljer i eget namn men för annans räkning.
Att mäkla betyder att man förmedlar en affär utan att själv vara en del i affären. Så begreppet "börsmäklare" är direkt felaktigt mer rätt vore "börskommissionär", men det heter "fondkommissionär".
Det är bara godkända fondkommissionärer som får handla direkt på börsen (krävs oft amycket pengar för att starta).
Du som privatperson/företag handlar börsnoteradeaktier via en fondkommissionär som Avanza eller Erik Penser, Handelsbanken, mfl....