Citat:
Ursprungligen postat av KristianE
1: Använd inte de vanliga bankernas aktiehandel. De har extremt höga avgifter. Handlar det om små belopp rekommenderar jag Avanza Mini.
2: Du kan sälja när du vill förutsatt att det finns en köpare. En fond kan du sälja när du vill men till aktier krävs en köpare. Handlar du med stora aktier som Volvo, Ericsson, etc. så finns det alltid tusentals köpare/säljare och du blir av med dem på någon sekund. Men mindre aktier med liten omsättning kan dröja timmar eller kanske dagar innan någon matchar ditt bud.
3: Du deklarerar aktier i din deklaration varje år där du kvittar vinst mot förlust. Givetvis är alla avgifter inblandade i dina köp avdragsgilla.
4: Se svar 2.
Sidofrågan: Du ska sälja när du tror du får som bäst betalt för den. Tror du företaget presenterar en bra rapport kan det vara bra att sälja efter rapporten, annars kan det vara läge att sälja före.
|
Tack för svaren! Angående fråga 2. Som jag förstod det så sätts ett FAST pris vilket ingen kan ändra, men det går upp och ner beroende på hur bra aktien går, och vid försäljning/köp utav en aktie så används det priset per andel. Är detta en fel uppfattning som endast finns i de virtuella spelen? Kanske låter mesigt att dra upp det här med spelen men det är riktigt bra träningsredskap för att komma in i själva tänket.
Dvs. i alla spel så står de typ: Mcdonalds 41,5/share och så köper man t.ex 300 stycken andelar för det priset. Sedan när man säljer så kanske det ökat till 42,5. Osv. Men som du beskriver det så kan jag alltså sälja en aktie för 2000 kr och om någon accepterar detta så är det ok?
Dock har jag min teori om vad du menar, dvs. att en aktie har ett fast värde som helt och hållet baseras på hur bra aktien går. Men alla kan sälja aktierna de äger för ett pris de själva sätter?