Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen
Jag är över 26. Jag kontaktade precis csn och enligt de får jag tex tjäna denna termin 63 000 kr före skatt (jan - jun). Just nu finns det inga utgifter eftersom jag har servern hemma. Det som kan bli aktuellt är om jag lägger allt på en hyrd server men som det är nu är inte det aktuellt. Därför är jag lite förundran om jag tjänar på att starta eget eller låta affiliate företagen dra det de ska och jag får ut "rena" pengar.
|
Nu är din beskattningsbara inkomst din vinst. Har du ett företag så blir din inkomst din vinst minus dina kostnader och avdrag. Har du inga kostnader så får du skapa dem. Att göra av med pengar är inte svårt om man anstränger sig lite. Ur ditt perspektiv bör det vara bättre att du köper onödigt "skräp" till ditt företag, än att du betalar samma pengar i skatt. Du kan tex köpa en lite bättre dator, mus, skrivare, tangentbord, mm, än du annars hade gjort. Du sparar både momsen (25 %) och inkomstskatten (30-50 %). Som du förstår så blir det ganska mycket billigare att köpa saker på ett företag än att göra det privat.