Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det enorma sydkoreanska konglomeratet Samsung, som bland annat tillverkar några av de bäst säljande smartphones, nominerades nyligen av allmänheten som ett utav världens ondaste företag till utmärkelsen "The Public Eye Awards". De har bland annat använt giftiga kemikalier i sina fabriker utan att vare sig informera eller skydda arbetarna vilket har resulterat i 140 cancer-diagnoser och 50 dödsfall.
|
Allmänheten? Att Greenpeace låter anhängare rösta på ett utav 6 utvalda företag i en online-omröstning skulle jag inte direkt säga är samma sak som "nominerades nyligen av allmänheten som ett utav världens ondaste företag "
Citat:
Ursprungligen postat av retypejonas
Jag sällar mig till dem som gärna skulle betala ett par tusen extra för en EU/Usa-made iPhone. Bortsett från att det skulle vara ett direkt ställningstagande mot arbetsförhållandena så tror jag det även är sunt för västvärldens ekonomi på lite sikt att ha egen produktion.
|
Och jag sällar mig till dem som anser protektionism och isolationism hör hemma i förra årtusendet.
Givetvis kan mycket göras för att skapa en mer balanserad och rättvis frihandel, men sanningen är den att det ända sättet för västvärlden att få lite produktion är antingen att hålla arbetarna inlåsta 12 timmar om dagen med lite ris som betalning alternativt att via handelshinder skapa en artificiellt uppblåst produktion som enbart är negativ ur ett ekonomiskt perspektiv. Titta på Sovjet, de hade en ganska rejäl intern produktion och inte ledde det till någon överflödig produktion av varor eller speciellt bra arbetsförhållanden.