Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Det var en politikerkontring som hette duga. En närliggande och i mitt tycke mer intressant fråga är om det är bra för .SE att ett fåtal hamstrar dessa domäner och om det inte ligger i uppdraget att stävja det som motverkar utveckling. Jag är medveten om att du inte kan svara men ta den med dig, jag väntar gärna på ett officiellt uttalande.
|
Nej @Westman - du kan inte få en officiell respons på det, men jag svarar gärna från mitt högst personliga sätt att se på det, om du inte misstycker!?
.SE har idag strax under 1,2 miljoner registrerade domäner.
Och det vore fel att jämföra med .com:s 95,7 miljoner eller .net:s 13,8 miljoner eller annan gTLD som har hela världen som presumtiva slutkunder.
Men låt oss jämföra .SE med europeiska landstoppdomäner som DENIC (.de) som har 14,8 miljoner registrerade domäner, eller med NOMINET (.co.uk) som har 9,8 miljoner eller SIDN (.nl) som har 4,8 miljoner osv. - alla med färre registreringsbara tecken än .se
Det är alltså rimligt att tro att det fortsatt kommer att nyregistreras mycket .se-domäner som kommer att värdeladdas av registranterna.
Men din fråga är också flerbottnad - om det är bra att aktörer "hamstrar upp"?
Tar vi PPC-aktörer som många gånger "chansar" att en registrering ska dra in mer än årskostnaden, så tror jag att du kommer att se att en stor mängd av de domäner som registrerats av dessa aktörer inte förnyas.
"Hamstringen" sker alltså under ett utvärderingsår.
Och åter igen kan vi ställa oss frågan om någon annan skulle registrera just dessa domäner - jag har inte svaret..
Dessutom bör man då ifrågasätta hela frisläppningsförfarandet - då vissa ser värden i "gamla" domäner som frisläpps.
Och det klurigaste att fundera över är vad alternativet är?
Det finns säkert röster som säger att det enda att göra är att numeriskt begränsa antalet domännamn en fysisk eller juridisk person får inneha.
Detta medan andra anser att detta är en synd att ens tänka i begränsande banor.
Och personligen tror jag att vi 5 minuter senare skulle se HELO Holdings 1 Ltd, HELO Holdings 2 Ltd, HELO Holdings 3 Ltd, HELO Holdings 4 Ltd, för marknaden hittar alltid sätt att kringå..
Jag har skrivit ett inlägg om NORID kring just detta i aug 2009
http://www.internetsweden.se/begrans...otsatt-effekt/ som visade sig ha en motsatt effekt.
Men jag sa att det fanns flera bottnar i den här frågan och tänker då på att om nu .SE skulle skriva om registreringsvillkoren och numeriskt begränsa, så skulle det i praktiken innebär att .SE dels nbegränsar registrarernas möjligheter att tillfredsställa kunders behov.
Vidare skulle registranter nyttja olika registrarer för sina registreringar - det är registrarernas kunder. .SE är en registerhållare, men vad tror du skulle ske om .SE hindrade registrarerna från att göra affärer/blocka org/persnumret vid ett visst antal..
Jag kan sträcka mig så långt till att säga att det inte direkt skulle uppskattas..
Min personliga åsikt är att domäner som används på "traditionellt sätt" inte i någon större omfattning kannibaliserar på SEO- och trafikdomäner och vice versa, utan de fyller sitt eget syfte.
Ofta är "trafikdomäner" tidigare registrerade som inte längre är intressanta för den tidigare innehavaren, SEO-domäner innehåller ofta flera ord (geografiskt ord+nyckelord, alla+ord på tjänster) mm.
Alltså ofta inte vad den "vanlige" registranten är intresserad av. Visst händer det, men jag vet inte att någon toppdomän hanterar detta bättre än vad .SE gör.
Det finns flera TLDer som sticker ut lite och försökt lösa liknande problem på sätt som inte varit så lyckade:
http://www.internetsweden.se/eu-fias...a-kanner-till/
Men det här är bara min syn på frågan och jag har inte ens hunnit tänka efter ordentligt, men jag skulle råda dig och alla andra som har funderingar att vika förmiddagen den 21:a februari och komma till .SE:s öppna hus
https://www.iis.se/evenemang/oppet-hus-pa-se
Hoppas att vi ses där!