Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det handlar inte så mycket om att tycka si eller så. Uppsåt är, och har länge varit, en central del av rättssystemet i större delen av västvärlden och det är nog inte särskilt många som vill se en förändring på det området.
Tycker ditt resonemang är ganska naivt och verklighetsfrämmande. Naturligtvis är något väldigt fel om 90% av alla postpaket skulle utgöras av olagliga försändelser, oavsett om det är droger eller någonting annat. Det vore då ur samhällssynpunkt rent vansinnigt att låta dem fortsätta på det viset.
|
Hela rättsystemet är, och har i grund skapats, just för att personer har tycket si och så. Demokrati är just det - majoritetens åsikter, det betyder inte att det inte spelar någon roll vad minoriteten tycker.
Du får gärna tycka vad du vill om mitt resonemang, jag tycker att ditt är fegt och bekvämt(detta tankesättet är tyvär inbakat i sverige kultur)

Men just det att vi får tycka så och uttrycka varandra är för att människor har kämpat och dött för den rätten - för att få tycka "si och så" som du uttryckte dig.
Resonemanget att det är ok att posten skickar droger genom sverige, så länge det inte är mer än X kg/paket/etc är inget jag håller med dig om heller för den delen.
Som någon påpekat så vart de inte ens fällda för detta utan för andra åtalspunket, så det är lika bra att släppa denna diskussion som verkar leda mer och mer OT :P