Visa ett inlägg
Oläst 2012-01-17, 10:40 #1
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2011
Jag har alltid slösurfat lite som jag vill på arbetstid och har aldrig ansett att det är något dåligt, snarare tvärtom. Å andra sidan har jag alltid haft arbeten där jag har mycket självständighet och själv måste lägga upp samt planera mitt arbete.

Ofta sysslar jag med kreativa uppgifter, och om jag t.ex. måste skriva en längre text är slösurfande snarare en del av den kreativa processen. Förr eller senare stöter man på någon del som man måste formulera om och tänka till ordentligt vid, och om jag skulle fortsätta maskinmässigt plita ner ord efter ord skulle resultatet inte bli bra.

Just nu jobbar jag på ett litet företag (4 anställda), så jag vet ju själv att jag måste prestera för att det ska gå bra för företaget (och därmed även för mig själv), vilket gör att slösurfande inte kan vara ett problem - jag måste prestera and that's it. Om jag sedan sitter och slösurfar 10 minuter eller 3 timmar spelar mindre roll så länge jobbet blir gjort och resultatet blir jävligt bra. Och om det behövs sitter jag gärna till midnatt och jobbar.

Det stora problemet som jag ser det är, i alla fall om det gäller mindre företag, att produktionen sjunker sett över hela företaget, eller om folk helt enkelt kanske under en period har mindre att göra och sedan inte klarar av att ställa om. Om man glömmer bort ens mål och arbetsuppgifter och slösurfar mer och mer kommer resultatet sakteliga men säkert bli allt sämre. I detta fall tror jag dock inte så mycket på begränsningar som på att ta ett snack och ett möte i stil med "Vi har märkt att produktiviteten minskat och därmed börjar även omsättningen bli lidande. Vad har ni för tips för att höja produktiviteten och få oss på rätt köl igen?"

Dock förstår jag varför man försöker begränsa slösurfande särskilt vid större företag eller där arbetsuppgifterna är av mer mekanisk art.
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat