Hej,
Vad kul och spännande! Har själv haft funderingar på en liknande tjänst men har inte tiden till det projektet i dagsläget
Jag tycker tanken med tjänsten är bra, och till viss del genomförandet. Men det finns en hel del att jobba med för att ni ska kunna få en bra lönsamhet och bättre tjänst. Nu är det för mycket manuellt jobb bakom och jag tycker egentligen ni fokuserar för mycket på användbarhetstestning och för lite på best practice inom just användbarhet och tillgänglighet. Kanske en blandning där kunden kan väga de olika delarna mot varandra..
Svårt att säga något om själva testningen. Hur utformar ni intrukstionerna till testarna?
Jag genomförde ett användbarhetstest till en rapport tidigare och körde på uppdragsbaserade tester där användaren fick uppdrag inom områden som navigering, innehållsdesign och interaktion.
Kollar man på er video får man intrycket av att ni har frågat användaren "vad tycker du om innehållet på denna sida"? Det blir ju lätt då att man får 20 olika utlåtanden om innehållet som inte kommer ge något till eventuella förbättringsförslag. Ger man istället ett uppdrag, att "hitta information om XXX" och sedan spelar in hur användaren navigerar blir det enklare att dra slutsatser. Inspelningen ger i nuläget inte så mycket mer än ett bevis på att något kollat på sidan
Man blir ju nästan lite småsugen på att kavla upp ärmarna
Hoppas det går bra för er!