Visa ett inlägg
Oläst 2012-01-11, 23:18 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Har man pengar, kompetens så kan man få saker bra.

Problemet med svenska webbhotell är att webbhotell konton är billiga, och kompetensen är rätt låg.

Dom köper oftast en färdig lösning med SAN med ingen egen kompetens på rätt nivå och tror allt säljaren säljer in. När väl något strular eller blir överbelastad skiter sig allt och så vet man inte när dom fått en lösning från sin leverantör.

Kommer man bara över en viss nivå av IO belastning på ett SAN blir allt sirap, sedan sitter dom med ett SAN som inte är skalbart eller är modulärt uppgraderingsbart.


Eller när en kund får en attack mot sig och sänker lastbalanseraren där alla kunder är pekat emot.

Visst att en singel server kan lyckas generera några timmar avbrott, men en större komplex miljö när något väl skiter sig helt kan det blir betydligt längre avbrott.

Viktigaste frågorna

- Vad kostar avbrott för leverantören

Sanningen är ju att det är billigare för leverantören med avbrott i regel än fixa än 100% lösning eftersom alla har en force majeure i avtalet och i bästa fall kanske betalar tillbaka kundens månadskostnad efter det varit nere i 3 veckor.

Så visst kan leverantören skriva 100% tillgänglighet i sina avtal, men får man ingen ersättning för dom inte håller avtalet så kan dom lika väl skriva 0% i grunden.

- Vad kostar avbrott för kunden

Det kan vara extremt mycket pengar, men tycker man är rätt korkad om man lägger sin sida på ett webbhotell om man förlorar pengar vid avbrott.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat