Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Denna fråga bör du nog ta upp med en jurist istället för ett forum på webben. Mycket av det som skrivs i forum är sådant man antar är vedertaget eftersom det är konsensus på just det forumet eller bland folk i allmänhet.
Min gissning är ändå att din friskrivning från ansvar borde hålla. Givet att man måste skapa ett konto för att använda tjänsten, och att skapande av ett konto kräver att man godkänner avtalet (till exempel genom en kryssruta) så har du ju vad som behövs för att bevisa att ett avtal ingåtts. Om användaren har ett anspråk på dig så har det antagligen uppstått genom användande av tjänsten <=> kräver konto <=> kräver godkännande av avtal.
Sedan är det en annan sak om du har anspråk mot användaren. Där är det mycket svårare att bevisa vem användaren faktiskt är. Men det är ju inte vad du frågar om.
|
Nej det var bara primärt om någon visste ifall det skiljer juridiskt ifall man tvingar användaren att tex bocka för eller ej. Rent praktiskt bockar ju folk normalt bara utan att läsa oavsett. Tanken slog mig att man kan kräva ett aktivt godkännande vid returen efter facebook inloggning med tex. Dock såg jag att facebook själva verkar köra med alternativet "genom att klicka vidare godtar du sajt blahas användarvillkor". Har inga planer eller behov av något juridiskt anspråk mot användarna, och planerar ej ha någon form av känslig verksamhet på något sätt. Mest är bra att veta om man kan undvika fallgropar på ett enkelt sätt.