Citat:
Ursprungligen postat av Dakota
Jag kan tycka att det känns säkrare att köpa Svenska hemsidor utav någon anledning, antagligen delvis för att den Svenska marknaden är mycket mindre än den Internationella och därav lite enklare att hålla koll på. Men det känns dock som att man alltid betalar ett överpris för Svenska hemsidor om man jämför med Internationella, Engelska sidor. Och det beror nog självklart på att utbudet är enormt mycket större Internationellt.
Jag antar att du har varit inne och kikat på Flippa.com. Jag vet inte hur många gånger jag har suttit och kollat igenom alla auktioner på de tre första sidorna och tänkt "Oj, hur är det möjligt att sälja en sådan sida så billigt, det här kan jag ju inte missa!" för att sedan upptäcka med hjälp utav kommentarer, statistik och kanske en lite närmare eftertanke att det kanske inte är en så klockren affär som man trott till en början.
"Flippning" är ju ett utbrett fenomen och i många beskrivningar på Flippa.com så står det något i still med "We do this for a living, therefore we can sell the website so cheap". Och ja, det stämmer säkert, men är kvalitén så hög då?
Hur som helst. Jag tycker att du ska kolla in den Internationella marknaden och köpa hemsidor som inte är "för bra för att vara sant". Dvs. ödsla inte ens tid på sidor som enligt säljaren dragit in tusentals dollar efter en livstid på några månader. I många fall så verkar det stämma, men det krävs att du utför några utav säljarens "hemliga metoder" som "berättas ifall du köper hemsidan". Då får man ju tänka på att det kan krävas att du betalar mycket själv, och det är en risk i alla fall jag helst undviker.
Nu när jag skrivit detta så vet jag helt ärligt inte ens varför, känns inte direkt som jag svarat på de frågor du ställde  men jaja.
|
Hej!
Jo jag har kikar in en hel del på Flippa.com.
Största delen av det som läggs ut där har registrerats ett par månader tillbaka...och det känns lite "sådär" att köpa ngt sådant.
och visst håller jag med dig om att det på ngt vis känns mer säkert (samt enklare) att köpa ngt svenskt...men internationellt känns det mkt enklare/billigare att köpa tjänster (t.ex. artiklar, programmering, sökmotoroptimering m.m) samt att marknaden sträcker sig över helt världen