Citat:
Ursprungligen postat av emilv
När räknar du med att samtliga inblandade kan ta ut en marknadsmässig lön ur företaget? Efter tre år?
Vem står för designarbete? Du säger att det inte är så viktigt, något jag ifrågasätter. Hela produkten står och faller med användargränssnittet. Tänk på att de bästa programmerarna sällan är speciellt bra på design.
|
Håller med Emilv här på att man ska skilja på Webbdesigner och programmerare, en programmerare håller över hvud taget inte på med webbdesign, det har man en webbdesigner till.
Samtidigt vill jag påstå att man behöver vara ett större team än 2 personer för att skapa ett riktigt lyckat projekt, alla behöver inte jobba heltid men det är viktigt att man har med de olika kompetenser som behövs.
Kompetenser:
- Gruppens Ledare, som kan driva på och ta beslut
- kravställare
- Marknad (kännedom/analys/marknadsföring)
- Säljare (Säljer annonser eller hur man nu tänkt finansiera det hela)
- Programmerare
- Databasmodellerare
- Webbdesigner
- I vissa projekt har man även en helt egen grafisk designer
- Ekonom (redovisning, kalkyler)
- Juridik (Avtal, kännedom om lagar)
- Textutformare (Copywriter?)
Man behöver inte ha en separat person för varje kompetens, en person kan kombinera en eller flera olika kompetenser. Men enligt min erfarenhet behöver man ofta vara 3-5 personer för att komplettera varandra tillräckligt väl. Det finns givetvis undantag från mina erfarenheter, men de är sällsynta och kostar därefter.
En person bör kanske inte ha mer än max 3 av dessa kompetensområden att ansvara för. Ju smalare ansvarsområde, desto högre kompetens får man i hela projektet.
När man driver projekt av denna sort så är det mycket viktigt att man har en bra projektplan, och att man skriver avtal med alla medverkande. Lämpligt är att man har en avtalspart (helst juridisk person) som har alla rättigheter till projektet.
Varje medverkande som deltar med sin risktid får en andel utifrån de arbetsuppgifter man slutför med tillfredsställande kvalitet. Då måste man ha en projektplan med aktiviteter och estimat på varje aktivitet så man vet hur andelar ska fördelas och så man vet hur stort projektet blir i mantimmar.
Ett avtal ska även tydligt reglera varje persons åtagande, ersättning, tidsramar och vem som äger de imateriella rättigheterna och hur vardera part kan går ur projektet om samarbetet inte fungerar. Glöm inte att ange vilka som är avtalets två parter, vilket är mycket viktigt.