Visa ett inlägg
Oläst 2011-12-27, 11:18 #188
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Hmm några synpunkter.
Först måste jag säga att är jag mycket imponerad av att du alltså säger dig veta att det är såhär?!
Får man fråga vilken/vilka källor du stödjer dig på, eller har du själv gjort någon undersökning om detta?
Eller - är det bara den rätt typiskt svenska självgodheten? Vi "vet" att vi är bäst på allt i Sverige, men granskar man det så är det kanske inte alltid så självklart.
Jag har aldrig påstått att Sverige skulle vara bäst, däremot hör vi utan tvekan till de bättre. Jag har heller aldrig påstått att det svenska rättsväsendet är perfekt. Det jag reagerade på var Patriks och Connys anklagelser om att det svenska rättsväsendet skulle vara korrumperat och ruttet vilket är helt uppåt väggarna galet. Precis som flera redan påpekat finns det skamfläckar och felaktigheter som MÅSTE rättas till. Trögheten i systemet är ett stort problem - tingsrätterna är överbelastade och utredningar på tusentals sidor är inte ovanliga. Att man är noggrann och att teknisk bevisning är betydligt mer omfattande idag än tidigare är i grunden positivt men det vore tvärtom konstigt om inte misstag begås under rådande omständigheter.

Vad gäller möjligheten att överklaga domar som endast ger böter så är det ju som Xamda skriver en ren kostnadsfråga, precis som att man inte alltid kan få upprättelse för rättsliga övertramp som skett för en längre tid sedan. Det är naturligtvis mycket enklare att öka kvaliteten inom vilken offentlig verksamhet som helst om man tillför mer pengar men det finns alltid en gräns för vad folk vill betala.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-12-27 klockan 12:07
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat