Citat:
Ursprungligen postat av hej
1. Ett program har segmentsstege. Låt oss säga att ordinarie provision ligger på 10%. Jag ligger nu i det övre segmentet. Kör jag en rapport från idag är min ersättning fortfarande 10%. Justeras det i efterhand eller har det blivit ett fel?
|
Den nya provisionen ändras inte retroaktivt, du får istället ökad ersättning för nästa månad. Om du exempelvis säljer 11 st produkter i januari, som skulle ge dig en ökad provision från 8% till 10% så får du den ökade ersättningen under februari. Sen kollar TradeDoubler hur det gick i februari för att se om du ska fortsätta ha 10% provision under nästa månad.
Citat:
Ursprungligen postat av hej
2. Genererar jag en avslut- och leadrapport visar program X ett antal olika händelser med statistik. Men väldigt ofta har samma händelse två eller flera rader, men jag har bara fått ersättning för den första raden. Raderna under saknar ordernummer, ordervärde samt ersättning. Däremot har de produktinfo och produktvärde. Vad betyder det? Är det samma person som gjort flera orderar (och programmet endast ger ersättning för den första?)? Eller är det en iSale (som programmet inte ger ersättning för)?
|
Det blir en rad per produkt som personen har köpt. Ordernummer, ordervärde och ersättning konsolideras (grupperas) på första raden och innehåller ersättning för alla produkter (alla böcker man köpt t ex). Är det tomt i vissa fält så är det alltså samma info som på raden ovanför, skulle man kunna säga.
Affiliateprogram ger i de flesta fall ersättning för alla köp som sker inom cookietiden (vanligtvis alla köp inom 30 eller 45 dagar efter klick om det inte är iSale) så om någon gör flera beställningar så får man provision för alla dessa. Men då blir det på nya rader, med egna ordernummer.
Citat:
Ursprungligen postat av hej
3. Vad är en iSale egentligen? Är det när man klickar på min annons, kommer till annonsörens webbplats men stänger ner den, återkommer och köper? Eller är det som det står i er ordlista över viktiga facktermer, att det endast räcker med att någon ser annonsen? (Det låter ju lite för bra för att vara sant?)
|
Ja, det räcker att visa annonsen. Men då behöver affiliateprogrammet ha stöd för iSales, det har inte alla. Det är dessutom så att cookietiden är kortare, vanligtvis 4 dagar om jag minns rätt. Ersättningen är också längre. Sen är spårningen inte heller lika bra...
Citat:
Ursprungligen postat av hej
4. I avslut- och leadrapport: Varför är produktvärdet ibland 0,00 kr när ordervärdet är antalet kronor kunden handlat för?
|
Annonsören kanske inte rapporterar in produktvärde? Ordervärde är väldigt vanligt att man rapporterar in, eftersom procentuell provision (commission) beräknas på detta värde. Om annonsören betalar fast ersättning kan också ordervärdet vara 0 kr, men det är väldigt sällan.
Citat:
Ursprungligen postat av hej
5. I avslut- och leadrapport: Varför är produktvärdet ibland mycket högre än ordervärdet?
|
Ordervärdet kanske är exklusive moms, frakt, rabatter, presentkort eller liknande. Produktvärdet kanske är inklusive moms, exempelvis. Jämför gärna priset för produkten i webbutiken, med priset som står i rapporten, och vad du får för någon ersättning. Om du inte får ihop det -fråga annonsören direkt. De bör veta
Oj, blev ganska långt svar... syns det att jag gjort detta förr? haha. Jag finns som jakob_nanneson på Skype om någon har klurigare frågor. Men jag bevakar detta forum ganska bra också.
God jul!