Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Ni har missat att schablonutdelningen e begränsad till max ett bolag från årsskiftet?
|
Aha, tyckte väl det lät för bra för att vara sant (igen). Makes sense (i Sverige).
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se
Han har ju inte direkt något behov av likvida medel i holdingbolaget och det är ju onödigt att binda upp pengar i onödan.
Det räcker väl med att en konsult hjälper till med att sätta upp det och ta hand om årsredovisningen så att man kan sköta den löpande bokföringen själv? Är väl inga större konstigheter om man har lite koll på bokfäring då?
|
Ungefär min tanke. Men jag undrar om det verkligen är så komplicerat att sätta upp ett holdingbolag? Jag ska ju inte ha någon verksamhet i det. Det finns uppenbarligen en massa smarta knep, men alla knep måste man kanske inte ta till från början. Min undring var hur man borde förbereda, att göra rätt från början.
Själva utmaningen (då man behöver proffshjälp) kommer väl den vackra dag man ska sälja dotterbolaget för stora pengar. Den dagen, den sorgen
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Nej, detta är en missuppfattning. Holdingbolaget behöver inte betala en enda krona i skatt för vinsten av försäljningen av dotterbolaget, flörutsatt att holdingbolaget äger minst 10% (kanske 25%) av aktierna i dotterbolaget. Detta är en lag som tillkom efter att Eniro såldes till ett holländskt holdingbolag för att åstadkomma samma effekt.
|
Jag blir förvånad att höra det! Exempelvis skulle jag då bara betala 250 kkr i skatt om bolaget såldes för 1 Mkr (alltså om jag uppfyller reglerna i övrigt med träda osv). Låter nästan för bra, även om det säkert är frustrerande att behöva vänta i 5 år.