Då får jag gratulera din fru! Drupal är kung! Kommer man bara över tröskeln så är man inne i värmen :-)
Som nybörjare skulle jag säga att den största utmaningen är att hitta och ta till sig rätt moduler. Det finns ju en massa att välja på men lär man sig Views och Panels så tycker jag kommer man långt till att börja med. Men som alltid finns det hundra olika sätt att göra saker på.
Det går att göra väldigt mycket med Drupal utan vara expert på PHP. Grundläggande kunskaper (och kanske inte ens det om man är beredd att kompromissa ibland) samt klipp och klistra räcker ofta lång väg i början. Om man bortser ifrån att skriva egna moduler och liknande så går det utan PHP kunskaper alls (med vissa kompromisser i utseende och funktion). Dvs att få ihop en enklare site kan gå ganska bra bara genom att peka och klicka i princip. Så börja utan PHP och se hur det går!
Det går oftast att hitta ganska bra beskrivningar på nätet. Litteratur för Drupal anser jag vara bortkastade pengar, allting förändras ju. Däremot har företaget NodeOne ett, i dessa sammanhang, enormt arkiv med korta instruktionsfilmer av ganska bra kvalitet (på engelska). Se
http://dev.nodeone.se/en/learning-library - rekommenderas varmt! (Tack NodeOne!)