Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
På vilket sätt blir det jobbigare att leta sig igenom sidan och hitta aktuella erbjudanden? Du låter innehållet vara indexerbart av Google, lägger en bra informationstext överst med förslag på annat liknande innehåll men ser till att sidan inte kan hittas via intern sök/liknande innehåll/tagglistning/whatever. Det måste väl gå på något sätt i WP?
Googla t.e.x på "hp nx9420". Det är en laptop som slutade säljas typ tidigt 2008 men fortfarande ligger kvar hos bl.a. Dustin och Komplett som utgången produkt. Inte sökbar internt men fortfarande indexerbar av Google. Content is king!
|
Som jag nämnde ovan så behåller jag erbjudaden som ger trafik från Google trots att dom är inaktuella. Men jag tänker främst på användare som hittar min huvudsida via Google eller som kanske bara knappar in adressen till min huvudsida. Då måste dessa användare plöja igenom 100 tals av inaktuella erbjudanden. Om sedan dessa erbjudanden aldrig hittas via Google eftersom dom rankas så lågt, så ser jag ingen mening med att ha kvar dom.
Och det är detta jag försöker lösa lite snyggt med att plocka bort dessa erbjudanden som ger 0 trafik eller inte har en enda extern länk till sig. Dom tillför min sida ingenting utan bara är i vägen när mina användare navigerar runt på min sidas olika kategorier.
Efter lite sökande på Google så hittade jag denna länk:
http://www.google.com/support/forum/...0e379a3b&hl=en
Enligt deras diskussion så verkar det inte göra något att plocka bort gamla inaktuella bloggposter så länge dessa inte har några externa länkar så att sidan i sin helhet tappar länkkraft (vilket är precis vad jag tänkt på, jag behåller alla viktiga inlägg som har länkar till sig trots att erbjudandet gått ut)
Dock verkar det vara bäst att göra en 301. Vilket är vad jag just nu funderar på hur jag ska lösa smartast.