Visa ett inlägg
Oläst 2011-12-08, 13:52 #23
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Att det är "OK" är väl rätt uppenbart, så länge som det inte handlar om brott mot den skrivna lagen. Sedan lever vi alla efter våra egna "oskrivna" lagar, vi strävar efter att agera utfrån vad vi själva anser vara rätt.

Att börja blanda in moral och etik i marknadsföring borde antingen ha gjorts från början, i skrivna lagar (vilket vore omöjligt), eller så får man inse att det är näst intill omöjligt att försöka upprätta ett oskrivet ramverk för moral och etik inom affärsverksamheter. För mig är "business" omoraliskt per definition, eftersom man eftersträvar största möjliga avkastning på bekostnad av allt annat, med minsta möjliga ansträngning att hålla sig inom lagens gränser.

CSR och allt annat är till 99% bullshit, något som iskallt har kalkylerats på med goodwill i bakskallen.

Dra in alla corporate charters, och sedan endast dela ut dem till företag som på något sätt bidrar till allmännyttan (som det fungerade när corporationer uppkom som fenomen en gång i tiden). Detta fungerar dock knappt ens på en teoretisk nivå, eftersom "allmännyttan", bestämmanderätt, tolkningsrätt etc. ej går att definiera på ett rättvist sätt. Vad blir alternativen?

Edit: Glömde lägga till att jag, som aktiv konsument, blir oerhört äcklad av sånt här. Om jag inte redan hade bestämt mig för att migrera (från binero 1.0, tillåt mig att lolla) så hade nog detta bidragit. Sker snart.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat