För att göra en real life liknelse med ditt resonemang, det är samhälles fel att folk "bli" kriminella och syssla med klotter, när ansvaret 99% kan läggas på föräldrarna och personen själv.
Jag köper inte det, visst har google tuffa algoritmer, men det är inte ok att syssla med klotter för det. Det kostar de som driver det här sajterna massor med tid att sannera.
Men det är orsak att google har lagt ribban högt, alla vill komma högst på sökningen. Sedan måste man skilja mellan nisses rör och ett stort bolag som telenor också. Dessutom telenor får jobba med att städa upp spam på andra områden, sedan sysslar man med det själv.
Citat:
Ursprungligen postat av dampi
Ni som kan något om SEO vet att det finns två olika typer, onsite och offsite SEO.
Om man ska hårddra linjerna för vad google tycker är okej och inte okej så går dom nästan enbart på att det mesta du gör onsite (utom cloaking och annat riktigt black hat) är ok. Enbart onsite fungerade alldeles utmärkt för ca 10 år sedan men det fungerar inte idag då en av dom viktigaste parametrarna i Google och andra sökmotorer handlar om inlänkningar och helst inlänkningar av hög PR.
Hur många av er har någonsin byggt en länk till er hemsida utanför er egen site?
......Har ni byggt en länk så är ni automatiskt spammare enligt googles logik, dom menar på att det ska ske naturligt, det får inte vara en manipulerad länk (dvs egenskapad), det får inte vara en köpt länk (livsfarligt!) och det får inte vara en hyrd länk. Utan en site ska enbart få länkar när andra verkligen gillar siten, dess content eller någonting annat (såkallad organisk tillväxt på länkarna). Således dör hela diskussionen om moraliskt eller inte moraliskt eftersom att du MÅSTE bygga länkar för att ha en chans att konkurrera (gör en person det så måste alla göra det för att konkurrera).
Det finns snygga och fula metoder att bygga länkar på och det telenors "konsult" verkar ha gjort är att jobba med den snabba vägen vilket kan ses som omoraliskt men i sin tur är nästintill ett måste också(dock inte så snyggt). Problemet har blivit här att den som har optimerat har skickat allt till den såkallade "moneysiten" (i det här fallet bredbandsexperten) och då blir inte länkbygget "undercover". Däremot vad många gör är att man generellt sätt placerar länkar i artiklar (köper länken) och sedan spammar sönder dessa URL:er istället.
Klaga inte på företagen om att de är omoraliska, det är sökmotorerna som baserar sin algoritm till extremt stora delar på länkbygge så det är där problemet ligger. Algoritmerna måste bli mer sofistikerade och siter måste börja rankas baserat på nya parametrar för att detta ska försvinna.
JA jag jobbar med SEO och JA jag bygger länkar och JA jag rankar mina siter högt och JA du får gärna tycka att det är omoraliskt.
JA JA JA JA.....lär du dig hur man gör...kommer du aldrig någonsin kalla detta omoraliskt i hela ditt liv.
|