Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Bra idé tycker jag.
Problem från verkligheten:
- Jag kommer från krogen/mötet sent, buss/tbana slutat gå, och vet inte hur jag ska ta mig hem
- Jag är kanonfull och får inte köra bil, alla kompisarna är bortresta eller sover
- Jag är på ny ort där jag inte vet hur bussarna/tågen går, har ingen hyrbil
- Jag vet inte nummret till taxibolagen
- Jag hittar inte alls på orten
- Jag har bråttom men ingen bil
Lösning:
- Boka en taxi med mobilapp
Jag har åkt mycket taxi och här är några möjligheter jag saknar:
- Se en lista på var närmaste lediga taxibilar finns oavset taxiväxel eller åkare
- Kunna se vilka bilar som är på väg till mitt område
- Kunna boka ledig bil direkt i mobilen till den plats jag står just nu
- Kunna ställa mig i kö för första lediga bil från min avreseplats
- Taxiväxeln kan direkt se på en skärm var kunden befinner sig
- Taxiväxeln behöver inte vara involverad i alla beställningar utan kunden kan göra stor del av jobbet själv
- Kunna ange min destination och få prisuppgift direkt i listan av bilar som jag kan boka
- Se tid till ankomst för varje bil i listan
- Kundernas synpunkter och betyg per förare/bil/åkare/växel
Avancerade funktioner:
- När jag sätter mig i bilen så kan min telefon koppla upp sig över Bluetouth till taxin och jag kan bekräfta att jag sitter i rätt bil
- Om jag har konto hos taxibolaget för fakturering så blir det enklare att betala
- Jag kan få elektroniskt taxikvitto som sedan kan gå direkt in i mitt affärssystem för redovisning/bokföring utan manuell handpåläggning
- Åkaren får bekräftelse på att jag är den jag är
- Jag kan spåra resvägar jag tagit med taxi i efterhand (i efterhand logga in på internet och bearbeta mer där)
- Alltid få en bekräftelse till min emejl (om jag vill det)
.
.
.
Datakällor: Länsstyrelsen, Taxiväxlar, åkerier
Kunder är främst de som ofta åker taxi men även de som åker ganska sällan har nytta av en sån app.
Viktigt att appen skickar info i båda riktningar då det skulle ge en kostnadsbesparing för åkerierna och bättre service för kunderna.
Senast redigerad av Conny Westh den 2011-12-04 klockan 04:55
|