Visa ett inlägg
Oläst 2011-11-27, 21:38 #26
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Nu låter det på trådstartaren som om det är just näringsverksamhet det handlar om men det finns väl ändå tillfällen då man kan ha en webbutik som privatperson? Om man har som hobby att göra julkransar kanske. Då borde det väl fortfarande räknas som en hobby oavsett om man säljer det på nätet eller inte?

Jag kan även tänka mig att man kan ha nytta av en webbutik om man som jag tycker om att köpa konst. Då får man ju ett trevligt register och kan eventuellt sälja något verk om det inkommer ett bra bud. Fördelen med konsthandel är ju att vinster är skattefria upp till 60000 kr eller något liknande belopp.
Gränsen för hobbyverksamhet har gått vid 30000 (SKV 344 utgåva 9 skriver lite annat). Sen så gäller detta: "Om verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet."

Det där med skattefria vinster på konst är inte riktigt sant, det står lite om det på länken jag gav ovan. Som konstnär så får du sälja konst för en viss summa varje år utan att den är momspliktig.

Senast redigerad av Westman den 2011-11-27 klockan 21:40
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat