Citat:
Ursprungligen postat av klein
Ett tips är att dra ett örngott över huvudet på snattaren och sedan låsa in denne i ett trångutrymme, sedan låter man den sitta där 4-5 timmar, sedan ringer man polisen. Det gjorde de med oss när vi B styrka åt tolkskolan i lumpen, jäkligt effektivt.
|
Det är dock olaga frihetsberövande i det civila samhället (Brottsbalken, 4 kap., 2 §), ett brott med lägsta straff ett års fängelse, alternativt människorov med hårdare straff. Det står i Rättegångsbalken (24 kap., 7 §) att någon som grips på bar gärning
skyndsamt ska överlämnas till polisen. Att vänta flera timmar räknas knappast som skyndsamt.
Jag tycker att det är helt oförsvarbart att man i viljan att beivra ett brott själv begår ett allvarligt brott (i ditt exempel ett brott som är många gånger värre än ursprungsbrottet).
Kolla till exempel detta domslut:
https://lagen.nu/dom/rh/2008:58
Sammanfattning: En snattare upptäcks av väktare i butiken. Väktaren följer efter snattaren till parkeringshuset, och konfronterar snattaren. Snattaren förs med våld till butikens kontor, ca 50 meter därifrån. Hovrätten anser att rätten till envarsgripande bara ger rätt att invänta polisen i parkeringshuset, inte att föra bort personen "en så lång sträcka som det här varit fråga om".
I det här fallet blir det inte fråga om olaga frihetsberövande (varför vet jag inte men det kanske finns i något annat domslut), men snattarens våld mot väktaren räknas som nödvärn då snattaren försökte skydda sig mot att bli flyttad.
Skulle jag vara snattare hade jag alltså krävt att få stanna på den plats jag befinner mig. Det är dessutom tryggare (för mig som snattare) då jag får vittnen till eventuella övertramp från butikens sida.