Sådana här kampanjer lämpar sig inte för alla typer av företag. Syftet är så klart att få fler kunder på bekostnad av lönsamheten per kund. Det kan fungera, men inte om kostnaden per kund ökar exponentiellt. Om kund nr 1000 kostar lika mycket att hantera som kund nr 1, så kan det däremot vara en bra deal, förutsatt att man har marginaler att rabattera sin priser så kraftigt, samtidigt som man betalar provision per sale.
Det är märkligt hur många företagare som inte ens har grundläggande kunskaper i företagsekonomi. Nästan alla yrkesaktiva personer har idag utbildning inom sitt yrkesområde. Men inte egenföretagare. Många skulle höja på ögonbrynen om en läkare aldrig hade satt sin fot på läkarutbildningen. Men ingen tycker det är konstigt med en egenföretagare som inte ens har läst en termin företagsekonomi.
Man behöver ingen flashig utbildning för att lyckas som egenföretagare. Men det här exemplet visar att många entreprenörer skulle tjäna på att i alla fall gå en grundkurs i ekonomi.
Så alla ni som driver eget och som läser den här tråden. Gör er själva en stor tjänst och anmäl er till en distanskurs i FEK A

.