Jag tackar för tipsen. Någon betald lösning är inte aktuell, så viktigt är det inte.
Det borde gå att göra med cron på något sätt tycker jag.
Ser detta ut att vara rätt för att dumpa databasen?
15 2 * * * root mysqldump -u root -pPASSWORD --all-databases | gzip > /mnt/disk2/database_`data '+%m-%d-%Y'`.sql.gz
Om man inte vill dumpa samtliga databaser så är det bara att specificera namnet på den man vill ha istället för "all"?
Ska kolla upp ncftpput för ftp möjligheterna lite närmare.
Ditt tips angående automatisk delete skall testas. Tack!
Edit: Tror att jag hittade vad jag söker i och med
MySQLDumper
Citat:
MySQLDumper är en PHP- och Perl-baserad applikation som används till att säkra MySQL-databaser. Du kan på ett enkelt sätt spara datan i en backupfil och - om erforderligt - återställa datan. Applikationen är speciellt lämpad för webbplatser som delar server med andra, där du ej har shell-åtkomst. MySQLDumper är ett open source projekt och publiceras under GNU-licensen.
Skicka säkringsfiler via FTP till upp till 3 olika servrar. Detta fungerar även i kombination med Multipart funktionen.
Automatisk filradering: ställ in dina egna regler för radering av gammla säkringar. Ange antalet säkringsfiler som du vill spara och låt MySQLDumper radera äldre filer automatiskt.
Perl Cronscript: alla funktioner hos applikationen har integrerats i ett Perlskript (crondump.pl) som kan startas via Cronjob. Om du kan utföra Perl på din server så kan du låta MySQLDumper ta automatiska och regelbundna säkringar av din databas vid definerade tidpunkter. På så sätt glömmer du ej att säkra din databas!
|