Visa ett inlägg
Oläst 2011-11-16, 09:48 #39
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Det finns ingen seriös forskning som visar att fildelning leder till minskade intäkter för musik- eller filmbranschen häver jag nu ur mig så får jag se om någon kan motbevisa mig. Och att jämföra att sprida källkod med att sprida film är en väldigt stor skillnad, tartareandesire. En bättre jämförelse är den genererade html-filen med film. Och att jag skulle lida någon större ekonomisk skada utav att människor studerade en html-fil jag gjort kan jag inte se. För att klargöra min ståndpunkt så är jag för privat fildelning men emot kommersiell fildelning. T.ex. att ladda ner filmer och bränna för att sälja.
Då håller jag allt fast vid källkodsjämförelsen. Jag har nada nytta av html-filerna medan jag kan göra precis vad som helst med källkoden (där klientsidan naturligtvis ingår). På samma sätt duger den piratkopierade skivan precis lika fint som originalet. Vad mer behöver jag i bägge fallen? Inget alls.

Spridning i större skala är fel oavsett om man tjänar pengar på det eller inte. Det normala för nätet idag är ju dessutom att man tjänar pengar på annonser så det går alldeles utmärkt att tjäna större pengar på spridningen utan att sälja produkten i sig. Intäkterna i musikbranschen har förutom detta förskjutits i en negativ riktning. Majorbolagen kan genom tjänster som Spotify manövrera ut intressanta konkurrenter för att sedan köpa upp dessa till en relativt billig peng. De oberoende skivbolagen får knappt något alls när tjänsterna i princip styrs utav de fyra stora som tjänar pengar på deras medverkan. Detta har till exempel lett till att en rad bolag lämnat Spotify det senaste året. Det är en sjuk bransch idag och roten till allt det onda är i grunden den illegala nedladdningen.

Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe Visa inlägg
Jag tror personligen att fildelning har varit bland det positivaste som har hänt musikbranschen. Genom fildelning så når deras musik ut till en otroligt mycket större publik än vad det hade gjort om fildelning inte existerade.

Nu blir artiser kändare och större, vilket leder till fler turnéer och fler mer reklamtillfällen för artisterna.
Tycker tvärtom, det leder till sämre musik. Att artisterna lättare blir kända för en större publik idag beror snarare på internet och nya marknadsföringsmetoder än den illegala fildelningen. Mer tid behövs nu istället till turnéer, mindre tid finns till till skrivande och inspelning. De har helt enkelt inget annat val såvida de inte är bland de absolut största. Det är naturligtvis inget fel med att turnera men det måste finnas utrymme för en diversifierad marknad och det finns det inte idag.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-16 klockan 10:25
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat