Detta är något av det mest mystiska jag stött på.
Registrerade en .se domän för tre dagar sen. Den innehöll svenska tecken i IDN-varianten, så hos webhotellet osv använde jag följaktligen domänens ACE/Punycode.
Efter någon dag hade domänen propagerat hos DNS-servrarna och webbplatsen kunde utan problem nås av webbläsare på datorer. Men INTE med Android-telefoners inbyggda webbläsare och inte med t.ex. Firefox och Opera Mobile för Android (direkt med mobilsurf alltså, inte via wifi). Hur det var med iPhone och andra vet jag inte eftersom varken jag eller bekanta hade andra telefoner än Android att testa med.
Felmeddelandet vi fick var några varianter av "domänen existerar inte" och "kolla adressen så att du inte skrivit fel". Jag tror någon fick en 302:a med någon av webbläsarna också.
Däremot funkade det problemfritt med Opera Mini på Android, både med domänen som IDN (med å, ä och ö alltså) och som ACE/Punycode (med en massa "xx--" osv istället för å, ä och ö)
Webbplatsen är en ny Wordpress-installation. Eftersom ville utesluta att WP ställde till det så rensade jag hela webbplatsen, inkl. databaser, och la in en enkel index.html instället. Det hjälpte inte.
Jag fattar ingenting eftersom jag har andra domäner med svenska tecken på samma server som jag accessar med telefonen utan problem. Och om man skriver in webbplatsens IP-nummer + kontonamn så kommer man in.
Det verkar alltså som om det händer något med domännamnen på vägen mellan webbläsarens gränssnitt och servern.
Kan någon här lista ut vad felet är?
Red: Nu har jag registrerat "samma" domän, fastän utan svenska tecken, och lagt över hela WP-installationen dit. I och för sig gjorde jag det det runt lunchtid idag (måndag 14/11), så det är inte säkert att alla DNS har fått uppdateringen.
Men vill ni testa, så är adressen
http://rapporter-fran-valfarden.se
Kolla i en mobil (mobilsurf), och kolla i en dator. Når ni fram med båda?
Tusen tack för all hjälp - på förhand. Det här gör mig galen...