Citat:
Ursprungligen postat av guran
Det hela är egentligen väldigt enkelt. Det arbete som är utfört under ett år ska bokföras på det året. Således, alla inkomster som har genererats på annonser under ett år ska bokföras det året oavsett när de betalas ut och oavsett vilken faktureringsmetod som används.
|
Låter rimligt men jag blir lite fundersam när jag läser Connys inlägg. Det låter som han menar att adsensepengar(ej ett klientmedelskonto) inte behöver tas upp som upplupna intäkter eller misstolkar jag honom?
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Oavsett vilken metod du använder så ska man ALLTID ta med intäkterna på bokslutsdagen.
Men det berpor på om du har ett klientmedelskonto hos din affiliate, dvs om de funkar som en bank, då disponerar du kontot direkt och då är intäkterna bokföringspliktiga direkt de finns på ditt konto hos dem. (vet inte hur det är i ditt fall).
Det skulle då funka som om du hade pengarna på Swedbank och Gjorde en överföring till ditt eget konto på SEB, ungefär. Då bokför du pengarna som en intäkt direkt de hamnar på ditt "konto". Men om du gör en överföring från Swedbank (elelr din affiliate) till SEB så är det bara en omflyttning mellan klass-1-kontona (tillgångarna) i din bokföring.
Sen har vi fallet där det INTE är ett klientmedelskonto utan som Google gör, då kan du bokföra pengarna när du fått dem (kontantprincipen) på ditt konto i banken.
Eller om du kör fakturametoden så använder du Googles "faktura" och bokför den.
Har man intäkter på bokslutsdagen (kontantmetoden) som man inte fått utbetalda så kan man boka dem som "Upplupna intäkter" ( http://www.bokforingstips.se/Bokslut...a_intakter.htm), dvs intjänade men inte mottagna.
|
Citat:
Ursprungligen postat av guran
Sedan är det så att små belopp inte behöver periodiseras.
|
5000 kronor är väl gränsen?