Flitig postare
|
|
Reg.datum: Oct 2007
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Oct 2007
|
Hej, tack för kommentarerna och, kort svar: det är helt rätt - det är tema vid namn Classipress för 99$US som används och kan moddas relativt enkelt. Det största värdet som jag ser ligger med domänen (därav att 4/5 av priset är för domänen) medan sajten och innehållet etc har ett mervärde.
Långt svar: "Relativt enkelt" betyder i det här fallet att jag har moddat massor (det går dock enkelt att återställa till originalskick utan att data förloras) och jag är inte särskilt teknisk. Däremot finns det ett stort community kring Classipress med såväl designers som programmerare och de vanligaste funktioner man kan tänka sig behövas kan man hitta gratis i deras forum.
Med andra ord, om man kan med Wordpress och är lite enveten kan man modda det ganska enkelt. Kan man programmera själv eller är tekniskt kunnig så är det förstås ännu enklare. Bäst är att se det som att det är så pass enkelt som det rimligen kan gå, men det betyder inte att vem som helst kan göra vad som helst på två sekunder. Det är därför ganska relativt vad "du" kan göra för alla är vi ju olika.
Exempelvis har jag moddat bort möjligheten att kontakta säljaren som skapat en annons OM en säljare har markerat en vara som såld. Jag har också tagit bort Google Maps-funktionen, ändrat social delning och lite sådant. Därtill har jag skalat bort en massa från användarnas profilsidor mest för att jag vill hålla det enkelt och ha så få fält att fylla i som möjligt. Allt detta är onödigt men det har gjort sajten mer i den riktning som jag vill ha den, ingen mod är alltså nödvändig. Men vill man så kan man, och det är ju bra!
Justeringar av exempelvis vilka fält som ska vara obligatoriska i en annons, skapa nya kategorier och dylikt - det kräver ingen moddning av kod. Det gör man direkt från kontrollpanelen.
|