Citat:
Ursprungligen postat av KristianE
1) Använd din internetleverantörs utgående SMTP-server:
Kod:
Tele2 har implementerat ett säkert antivirusprogram och förbättrat e-postsystemet genom att införa SMTP autentisering. Detta gör att du kan skicka e-post till dina vänner med andra e-post leverantörer och dessutom skyddas din dator från att utnyttjas för att skicka spam. Du som har e-post med Tele2 och använder ett e-postprogram (t ex Outlook Express) måste ändra dina inställningar för att kunna skicka e-post. Detta gäller inte dig som bara använder Webmail. Du som använder en annan e-postleverantör än Tele2 måste skicka din e-post via en annan port än port 25. Om inte din e-postleverantör stödjer detta kan du skicka din e-post via Tele2s mailserver. Observera att du då måste registrera ett e-postkonto hos oss för att få ett användarnamn och lösenord. Dessa använder du sedan i inställningarna för att logga in på den utgående servern när du skickar e-post i din e-postklient eller med din telefon. Din vanliga e-postadress syns fortfarande som avsändare.
Inställningarna du skall använda är:
Utgående e-post (SMTP): mail.tele2.se
Port för utgående e-post: 587
Kryssa i att den utgående servern kräver autentisering, och fyll sedan i den e-postadress och lösenord du angav när du registrerade din e-post hos oss i rutorna för inloggningsuppgifter för den utgående servern.
2) Du (liksom 99% av befolkningen) är listade i ett antal svartlistor då du har en dynamisk
IP-adress. Sådana är "alltid" svartlistade för att slippa mycket spam på ett enkelt sätt.
Operatörerna rapporterar in sina DHCP-ranges till dessa listor. Lösningen om man har
egen mailserver är att skicka sin mail genom operatörens SMTP.
3) Skulle du haft en statisk IP-adress och blivit svartlistad är det ditt jobb att kontakta
listorna och avlista dig själv. Detta brukar vara väldigt enkelt på svartlistans site. Det
är inte din internetleverantörs fel om du fått in skadlig kod och därmed svartlistat dig själv.
|
Det är inte jag som skickat spam!
Jag har råkar få en ip-adress som är svartlistad på flera listor (troligen pga att någon annan skickat spam tidigare med denna ip-adress).
Det är inte mitt ansvar att kontakta dessa svartlistor och få svartlistningen hävd. Det är Tele2s ansvar.
Det funkar INTE att använda Tele2s mejlserver då jag har bärbardator och ständigt byter plats och uppkopplat nätverk. Det är inte praktiskt möjligt för mig att ändra inställningarna, varje gång jag byter uppkoppling, på de 30-tal mejlkonton jag läser av regelbundet.
Jag känner till att ISP-operatörerna rekommenderar elelr til och med propsar på att man ska använda deras respektive mejlserver, men det funkar inte rent praktiskt för mig, jag har provat.